TELEVÍZIÓ & HÁZIMOZI
Frissítve: 2014.10.21.

TV-választás: térhatású kétségek

A 3D annak ellenére, hogy még mindig a prémium kategóriába tartozik, sőt, sokak szerint haldoklik, elég jól megvetette a lábát a tévék piacán. És tartja is magát rendesen...

3D, avagy a térhatású televíziók jövője.

A 3D-s filmeket lassan száz éve temetik, de utóbb mindig kiderül, csak tetszhalottnak tűntek. A felsőbb kategóriás, nagyobb kijelzős és nagy képfrissítésű készülékeknél a harmadik dimenzió szinte már az alaptulajdonságok része. 

 

Mitől lesz térhatású egy síkképernyőn vetített film? A világot – az átlag egymástól 7 centiméter távolságban lévő – két szemünkkel látjuk, így eltérő szögből érkezik az információ. Ám az agyunk képes ezeket egyesíteni, méghozzá úgy, hogy a látott tárgyak mélységét és távolságát is érzékelhessük. A televíziók esetében ezt a feladatot a speciális képernyők és szemüvegek készítik elő.

 

Aktív vagy passzív

A 3D-s készülékek egyik fajtája aktív, s elemmel vagy akkumulátorral működő szemüveggel élvezhető, a másik fajtája passzív, amely polarizált szűrős, elektronikamentes szemüvegen át nézhető.
 

  • Megfontolható vásárláskor: LG 3D LED - passzív, Sony Bravia XBR - aktív, Panasonic Viera plazma - aktív, Samsung 8000 - passzív, Sony Bravia W - passzív, LG 3D plazma - aktiv, Panasonic Viera LED - aktív
     

1. Az aktív, más néven shutteres szemüveges televíziók felváltva jelenítik meg a bal és a jobb szem számára készített képet, miközben a szemüveg mindig eltakarja az egyik vagy másik szemünket. Vagyis amikor a jobb szemnek szánt kép jelenik meg a képernyőn, a bal szem előtt elsötétül a lencse, és fordítva. Ez a megoldás a szemüveg és a kijelző tökéletes összehangolását feltételezi, ezért magát a szemüveget tele rakták elektronikával, s ehhez bizony külön energiaforrás szükséges.

A szemüveget a tévé elektronikája vezérli, ezért ha bármily kis hiba is lép fel a kettő kommunikációjában, azt a 3D élmény szenvedi meg, a kép hajlamos kissé elmosódni… és oda az optimális térhatás. De ha nincs semmi gond, és többnyire ez a helyzet ma már, akkor ezzel a módszerrel veszteség nélküli, valóban kítűnő térhatás élhető át. És akkor is, ha közelebb vagy távolabb ülünk a képernyőhöz.

 

2. A passzív szemüvegek könnyebbek, olcsóbbak, és egyszerűbb a használatuk is, mert nem terheltek elektronikával. Itt a speciális fényszűrő lencse és a képernyő fóliarétege végzi el a feladatot.

A tévéből egyszerre kiinduló információkból – pixelsorokból – hol az egyik sor, hol a másik haladhat csak át a szemüvegen – az agyunk pedig összerakja a látottakat. Ebből viszont az következik, hogy egy fullHD-s tévé esetében is mindkét szemünk „csak” 1920×540 pixeles felbontású képet lát, tehát nem annyira ideális a hatás.

 


Le a szemüveggel!

A 3D szemüveges tévék értékesítése aligha szökik a magasba a közeljövőben. Ennek egyik magyarázata az, hogy a nézők egy része nem is képes érzékelni valamilyen oknál fogva a síkképernyős-térhatást, másrészt meg kell tanulni az adásra-filmre fókuszálni, valahogy úgy, mint a multifokális szemüvegeknél. De ha a néző az egyik szemére rosszabbul lát, mint a másikra, akár pár perc alatt is megfájdulhat a feje. Arról nem is beszélve, hogy a 3D-s vetítések az egészséges szem számára is rendkívül megerőltetők. Minderre ráadás, hogy kevés a 3D-s film vagy tv-adás, mert nagyon költséges az előállítása.

 

Az előfizetők sem tolonganak a térhatás élményéért, anyagilag még a sportközvetítésre specializálódott csatornáknak sem éri meg. És tegyük hozzá, ha felveszed a szemüveged, oda vagy szögezve a képernyőhöz. Ha bejön a gyerek, nem is látod rendesen az ellenőrzőjét, sőt, még egy sört se tudsz meginni kényelmesen, arról nem is beszélve, ha netán a feleséged szól hozzád, nem is bírsz a szemébe nézni.. pedig nincs semmi titkolnivalód…

 

Ha ennyire kényelmetlen és nehezen fogy a 3D, akkor egyáltalán érdemes-e szót pazarolni rá? Nos, bár hatalmas szünetekkel, de így megy ez már 1915 óta, amikor is az első (A szerelem ereje című) 3D-s filmet vetítették. Ami azt jelenti, igény van rá. Másrészt, mert a szemüveg nélküli 3D-s tévékre – ezen már dolgozik az iparág – alighanem kirobbanó siker vár, ha a többség számára elérhető áron kerülnek majd a boltokba.

 

Nyitófotó: flickr.com by LG

Betöltés...
(2)
Pozitív értékelés (2) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: