KAMERA & LENCSE
Frissítve: 2014.10.21.

Optimális objektívek

[Kamerakalauz 5.] Számtalan tulajdonság különbözteti meg a nagyszerű kamerát a jó kamerától, de ezek közül egész biztos, hogy az egyik legfontosabb az objektív, a lencserendszer.

Lencserendszerek

 

Lehet bármennyire is fejlett egy fényképezőgép belső szerkezete, mindaz semmit sem ér az üvegszeme nélkül. A cserélhető objektíves gépek vonzereje nemcsak abban áll, hogy megengedik, hogy a saját fotográfiai igényeidhez igazítsd a rendszert, de többféle exponálási lehetőséget, szabadabb komponálást is biztosítanak. S bár némely magasabb kategóriás „célozz és lőj” kamerának nagyon jó az optikája, nem versenyezhetnek a cserélhető objektíves felvevők sokoldalúságával.

 

A legtöbb effajta modellt általában – és szerencsésebb esetben – egy alap, 18-55mm-es, ún. kit objektívvel árulják. (Bár előfordul, hogy még ezt sem kapsz a viszonylag sok pénzedért.) De akár tartozéka, akár nem, ez az a pillanat, amikor kezdődik az őrület… Mert egy kisebb vagyont is költesz/költhetsz majd a cserélhető objektívek variációira: nagy látószögű, makró, szuper-telefotó… hogy csak néhányat említsünk.

 

A Canon, a Sony és a Nikon híres a gépeihez tartozó objektívek kiváló minőségéről, de más gyártók is gyakran kínálnak hasonló kvalitású lencséket, olyan beszállítóktól, mint a Leica vagy a Carl Zeiss. Ezek az objektívek is finomabb üveget használnak, mint a kompakt gépekben találhatók, s így hozzájárulnak a DSLR-ek és tükörnélküli modellek magasabb minőségéhez.

 

Érdemes azonban észnél lenni, mert nem minden objektív felel meg minden kamerába. A Canon objektíveket a Canon gépekhez tervezték, és nem a Nikon vagy a Sony kameráihoz. S bár vásárolhatók adapterek is, de például egy Nikon kamera akkor sem fogja tudni kihasználni a Canon objektívek funkcióit, mint például a képstabilizálást. Bármely modellre is essen a választásod, vásárlás előtt érdemes ellenőrizned, hogy az adott gyártó megfelelően széles választékát kínálja-e az objektíveknek.

 

Kreatív exponálás

 

A legtöbb „célozz és lőj” digitális kamera limitált manuális választást kínál az objektív rekeszbeállításaiban (f-stop) és a zársebességben. Az átlagos felhasználókat általában nem is érdekli a lehetőségek szűkössége, mert tökéletesen elégedettek azzal, ha a gép gondolkodik helyettük és auto módban fotózhatnak.

 

Az amatőr, de igényesebb fotózással már más a helyzet. Bár a DSLR-eken és más cserélhető objektíves gépeken is van auto beállításra mód, ám emellett azt is megengedik, hogy felszínre törjön a fotósban rejlő Marc Adamus vagy Ansel Adams, és mondjuk elképesztő tájfotókat készíthessen színesben, fekete-fehérben – amerre a kreatív múzsája éppen repíti.

 

Korrigáló képstabilizátor

 

Az optikai képstabilizáció (OIS) segít elkerülni azt, hogy homályossá váljanak a képeid. Amikor a kéz (s vele a fényképezőgép) beremeg, a mozgás érzékelésekor fizikailag korrigálja az objektív elemeit vagy magát a szenzort. Az OIS különösen hasznos a hosszú zoom objektívek esetében.

 

A gyártók különböző, igen kifinomult technikákat alkalmaznak a kézbemozdulás hatásának kivédésére, általában nagyon eredményesek is ebben – de ne feledd, a képstabilizátor a gép mozgását érzékeli, a fotózott téma, különféle alakok és tárgyak mozgását nem, így aztán, ha életlen lett a kép… arról nem a stabilizátor tehet! 

 

Az optikaival ellentétben az elektronikus képstabilizáció általában csak egy kameratrükk, ami felturbózza a szenzor sebességét, amikor mozgást érzékel. Megemeli az érzékenységet (az ISO értéket), így rövidebbé válik a záridő, de a végeredményen, vagyis a képen a digitális zaj, a szemcsésség már szembetűnő lehet, s tipikus problémaként jelenik meg… Ezért okosabb, ha az optikai képstabilizálás mellett döntesz. Ma már az OIS kezd leszivárogni az alacsonyabb kategóriákba is, és a Canon vagy a Nikon belépő szintű gépeiben is megtalálható.

Betöltés...
(2)
Pozitív értékelés (2) Negatív értékelés (0)

Ez is érdekelhet: