TELEVÍZIÓ & HÁZIMOZI
Frissítve: 2014.10.21.

Ultra HD, avagy a 4K csodája

Hát ez az! Épp amikor már úgy érzed, hogy lépést tartasz a legújabb technikai vívmányokkal, és megfelelően elhelyezted a lakásban a vadonatúj 1080p felbontású 3D tévéd… a piacon máris megjelenik a következő forradalmi újdonság. Most épp a 4K televízió, amely alapvetően megnégyszerezve a pixelek számát élesebb, tisztább és élethűbb képpel ejt ámulatba...
 

Tegyük a kezünket a szívünkre: szükségünk lehet erre az újdonságra? Azok után, hogy a BluRay kisebb sikert aratott, mint amire az iparág számított, mert a felhasználók zöme megelégszik a szélessávú internetkapcsolattal letölthető tv-sorozatokkal és filmekkel. Vagy azok után, hogy a 3D HDTV az Avatar sikere után sem hódította meg igazán a piacot, a 3D szemüveg zavaró viselete és a tartalom minőségbeli hiányosságai miatt. Lehet, hogy a 4K is csak egy trükkös technológiai reklámfogás? Netán mégis a video-szórakoztatás újabb, irányadó kezdete? 

 

A méret a lényeg

 

Ami biztos, a 4K, avagy hivatalossá vált nevén az Ultra HD televízió megduplázza a ma már szabványosnak számító 1080p HD-kijelző pixeldimenzióit: 3,840×2,160 pixeles felbontást produkálva. Ez valami elképesztő nagy számnak tűnik – és az is. A 4K tv kijelzőjén több mint 8 millió pixel jelenik meg.

 

Maga a 8 mega ne késztessen senkit hüledezésre, hiszen napjainkban már az olcsóbb kompakt kamerák is 10-14 megapixeles felbontást kínálnak… A döbbenet akkor jár át, ha kontextusba helyezed ezt a 4K felbontást, és filmvetítés közben rátekintesz egy hatalmas, de ultra finom, a Full HD-nál négyszer részletesebb képernyőre.

 

Úgy érzed majd magad, mint a moziban… Ez a marketingesek közkedvelt szólama. Azt sugallja, hogy a 4K-val végre hazavihetjük a mozit a nappalinkba, s ugyanazt a felbontást élvezhetjük, mint a filmszínházban. Ez valamennyire igaz is.

 

Megfontolható vásárláskor: Samsung UE65HU8500, Sony KD-65X9005B, LG 65LA970W, Samsung UE55F9000, Sony KD-55X9000A, Panasonic TX-L65WT600, Sony KD-65X9005A, LG 84LM960V, Sony KD-84X9005

 

A mozikban több alapvető felbontásban vetítik a digitális filmeket, és mind meglehetősen közel esik a 4000 pixelhez. A legszűkebb 4K felbontás az Academy 4K, amely 4:3 arányú képernyőt használ a szélesvásznú 16:9 vagy 16:10 aránnyal szemben, és így csak 3,656 pixelt jelenít meg a horizontális dimenzióban. De több mint 9 és félmillió pixeles, vagyis meghaladja a 4K tévé képpontjainak számát. Túlzott jelentősége azonban nincs már, bár alkalmanként találkozhatunk vele, például a 2012-ben több Oscar-díjat is nyert A némafilmes című mozit ebben a formátumban forgatták.

 

A ma népszerű digitális filmformátumok olyan felbontásokban jelennek meg, amelyeket az Ultra HD tévék (a maguk 3,840 x 2,160 felbontásával) nem tudnak természetszerűleg kezelni. Mert vagy egy kicsit nagyobbak (3,996 x 2,160 pixelesek), vagy egy kicsit még nagyobbak (4,096 x 3,112 pixeles, ún. full aperture 4K digitális filmek). Így a 4K kijelzős tévék valójában nem képesek egy az egyben megfelelni a mozikban vetített, nagyfelbontású digitális filmeknek.

 

Egy film kétszáz lemezen

 

Az érem másik oldala sem túl bíztató. Az egy dolog, hogy a 4K készülékek nem képesek fizikailag ugyanazt a tartalmat vetíteni, amit a mozifilmek. A gond az, hogy mire az ultrafinom felvételek a tévénézőkhöz eljutnak, a videotömörítés miatt a megjeleníthető élmény még inkább eltávolodik attól, amit a filmszínházi körülmények között átélhetünk.

 

Miért? Mert 4K felbontás esetén egy 90 perces film, amely 30 képkockát futtat másodpercenként, több mint 3,6 terabyte-nyi helyet igényel… Nem véletlen, hogy a stúdiók is merevlemezeken szállítják a filmeket a moziba. Ha ezt az adatmennyiséget BluRay lemezekre helyeznék, az azt jelentené, hogy egyetlen 4K film több mint 200 lemezre férne rá – na, akkor képzeljük el, amint 45 másodpercenként lemezt cserélünk filmnézés közben…

 

Pubok előnyben?

 

A filmstúdiók képesek rá, hogy a 4K filmeket olyan formába öntsék, amelyeket a 250 Mbps sebességű csatornák könnyedén továbbíthatnak (és tervbe vették, hogy a következő néhány évben a tempót 500 Mbps-ra emelik). A 250 Mbps jól működik az általános csatlakozókkal is, mint az USB2, és az olyan újabb szabványok, mint a HDMI, az USB3, a FireWire800 és a Thunderbolt még akkor is magabiztosan viselkednek, ha 500 Mbps a sebesség.

 

Csakhogy a 250 Mbps jóval több, mint amennyit a legtöbb otthoni szélessávú kapcsolat kezelni képes, így aztán nem is tud a filmrajongó megfelelő mennyiségű 4K tartalmat letölteni, hacsak nem pazarol el hosszú órákat (vagy napokat) a filmek érkezésére várva… és ez is csak akkor lehetséges, ha közben nem kell a sávszélesség korlátozással törődnie (ami elég lehetetlen elvárásnak tűnik).

 

A video tömörítés ugyan jelentősen leredukálhatja ezt a sávszélesség terhelést, és valamely 4K video adatátvitelét lehetővé teheti egy 32 Mbps körüli érték fenntartására képes kapcsolat is – de a legtöbb otthoni szélessávú szolgáltatás ezt a szintet sem éri el.

 

A 4K tartalomhoz való hozzáférés elég szűkös.  Ám itt a meglepetés: ha hiszed, ha nem, a maximum felbontás, amelyet a YouTube támogat: 4,096 x 3,072 pixeles, és néhány úttörőnek számító film és minta már elérhető ebben a tartományban (nézd meg a YouTube 4K lejátszólistáját). A Sony is közreadott egy listát, amelyen a 4K formátumban letölthető filmeket gyűjtötte egybe, nem túl drágán. De mielőtt tapsikolnál, egy 4K film átlagosan 40GB méretű, és a letöltési ideje, a szélessávú kapcsolatodtól függően, akár a négyszerese is lehet a film lejátszási idejének…

 

Mindebből az következik, hogy még azok is, akiknek telik rá, a filmek többségét valójában egy normál 1080P vagy 2 K rendszerre kapott formátumban nézik, még akkor is, ha a készülékük dinamikusan felturbózza a 4K-s kijelzőhöz igazodva. Nem marad más, mint hogy ki-ki maga készítse el a 4K tartalmakat, és ez nem is nehéz, hiszen a legtöbb digitális kamera felbontása meghaladja a 8 megapixelt. Az már más kérdés, hogy az így forgatott filmekért nem a hollywoodi stúdiók, hanem s legföljebb a családtagok állnak majd sorba…

 

Az ultra HD terjedése feltehetően először nem a nappalikban veszi kezdetét, hanem a nyilvános helyeken, nagyobb kocsmákban s bárokban, ahol a teljes élvezethez szinte nélkülözhetetlen monstrum képernyők is kényelmesen elférnek.

Betöltés...
(20)
Pozitív értékelés (19) Negatív értékelés (1)

Ez is érdekelhet: